Omdat enkele topstukken historisch aardewerk van Museum Prinsenhof Delft tijdelijk te zien zijn in de tentoonstelling Pioniers in Keramiek, ontstonden er lege plekken in de vaste tentoonstelling Delfts Blauw. Deze plekken hebben nu een hele bijzondere nieuwe invulling gekregen.
WerkvanstudenteninhetmuseumWerk van studenten in het museum
WerkvanstudenteninhetmuseumWerk van studenten in het museum
Eigentijdse vervangers
Pionierende studenten
Studenten van de MBO-opleiding Creatief Vakman Keramiek van SintLucas in Boxtel gingen aan de slag met de opdracht ‘maak een eigentijdse vervanger voor deze historische objecten’. Ze konden kiezen uit een pronkstuk in Delfts Blauw, Delfts Zwart of een object van roodbakkend aardewerk. Met hun werk reageren de studenten op de historische objecten waarvan ze de plaats innemen. Zo ontstaat – net als in de tentoonstelling Pioniers in Keramiek – een dialoog over het keramiekambacht tussen makers van toen en nu.
Alle resultaten
De tentoonstellingmakers kozen voor elk historisch object een passende vervanger voor in het museum. Een lastige keuze! Omdat niet elk object een plek kon krijgen, tonen we hier graag het werk van alle studenten. Je ziet eerst het originele object, en daarna de hedendaagse plaatsvervangers.
De Gecroonde Theepot
(1692 - 1724)
Plateelbakkerij De Gecroonde Theepot, aardewerk, 1692-1724
Gluggel theepot
'De rode theepot was de inspiratie voor mijn theepot. Dat was in die tijd een exotisch pronkstuk. Dit wekte bij mij de vraag op: waar zou je in deze tijd mee pronken? Met gelukkig zijn en het geluk vinden in de kleine dingen. Ken je het gevoel dat jij en je beste maatje elkaar maar één keer aan hoeven kijken om in lachen uit te barsten? Dat gevoel wilde ik terugbrengen in mijn theepot. Als je thee schenkt uit deze pot, hoor je een gluggel(-)geluid dat de mondhoeken doet opkrullen.' - Annika Arkesteijn
De theepot van nu
'Vroeger schonken we thee uit een theepot maar tegenwoordig gebruiken we hiervoor een ander voorwerp, namelijk de waterkoker.' - Lineke Louwers
Kirmeze
'Dit werk is een moderne versie van de rode theepot. Ik heb gekeken naar de vormentaal die ze in die tijd gebruikten. Dat was vooral het draaien van klei. Delftse plateelbakkers draaiden hun werk, in plaats van het met de hand op te bouwen, zoals de Chinese pottenbakkers. De Chinese theepotten hebben daarom andere vormen. Dit wilde ik graag laten zien in mijn object.' - Sumeyra Simsek
Pioen Roos
'De VOC staat bekend om de invoer van specerijen. Maar de VOC bracht ook de pioenroos vanuit China naar Nederland om te gebruiken als medicijn. Tegenwoordig gebruiken we nog altijd dezelfde specerijen die toen als ruilmiddel dienden. Ik legde een link tussen de specerijen en de pioenroos en zo ontstond mijn object. Onder de blaadjes schuilen de specerijen die elk gerecht omtoveren tot iets heerlijks.' - Lisanne Kox
Bloemhouders
Bloemhouder, toegeschreven aan De Grieksche A, ca. 1690
Let Them Eat Cake
'Als wij aan het verleden denken, denken wij al snel aan het primitieve en oneerlijke klassensysteem. Wij vinden het belangrijk om ons te realiseren dat dit systeem nog steeds bestaat en de kloof tussen de vier klassen op dit moment weer groeit. Ons ontwerp is geïnspireerd op stereotypische keramische gebruiksgoederen van klassen uit het verleden. Hier gaven wij een moderne tint aan door de wereld van toen en nu te combineren. Zo blijkt hoe prominent het klassensysteem vandaag de dag nog is.' - Renske de Meijer & Emma Nelson
De verleiding
'Dit object dankt haar naam aan aantrekkingskracht en afstoting. Er is ruimte voor maar één bloem die staat voor simpele pracht en schoonheid, oftewel de aantrekkingskracht. Je wil het liefst dichtbij komen om de bloem te pakken of plukken, maar dat gaat niet. De weerhaken omringen de bloem en beschermen haar en staan symbool voor het afstoten. De verleiding is een deel van het leven, maar zal nooit makkelijk zijn.' - Mirre Barten
Ode aan de Bloementuin
'Ode aan de Bloementuin is een echt pronkstuk dat niet alleen een weerspiegeling is van mij als maker, maar ook symbool staat voor alle verborgen verhalen in de originele bloemhouder. Door met het bloemmotief te verwijzen naar Mary Stuart II, met de kleur blauw naar de Delftse meesters en met de vorm naar Paleis het Loo, is dit werk een directe link naar de bloei van de 17de eeuw.' - Luna van Kessel
Delfts Zwart
Koffiepot, toegeschreven aan de Dubbelde Schenkkan, ca. 1710-1730
De gouden draak
'Ik wilde de kostbare geschiedenis van Delfts Zwart in de spotlight zetten door het object in een futuristisch jasje te presenteren. Ter decoratie legde ik een speelse link die verwijst naar China en zijn cultuur. De blauwe draak heeft veel positieve associaties zoals rechtvaardigheid, goedaardigheid en welvaart. Vandaar dat ik deze als uitganspunt koos. De ruggengraat van de draak inspireerde mij voor de decoratie van het object.' - Anouk van Zon
Lampion
'In mijn object wilde ik laten zien dat keramiektechnieken steeds innoveren door het combineren van traditionele en hedendaagse technieken. De platen van de lampion zijn met een traditionele techniek gemaakt en de decoratie is met een hedendaagse techniek gemaakt, namelijk een 3D-kleiprinter. Mijn object dankt haar ontwerp aan de inspiratie van traditionele Chinese lampionnen.' - Dieke Zwerts
Te zien t/m 8 september
Vergeet bij je bezoek aan Museum Prinsenhof Delft daarom vooral niet ook de vaste tentoonstelling Delfts Blauw op de eerste verdieping te bekijken en je te laten verrassen door het talent van deze MBO-studenten.